Päällisen "makkaroiden" aikaansaamiseksi tarvitaan ohutta (3mm) vaahtomuovimattoa, lakanakangasta ja sprayliimaa.
Liimalla saadaan kangas pysymään vaahtomuovin päällä, mutta ei ole pakollinen.
– Liika liimankäyttö sotkee ompelukoneen neulan ja ompelemisesta voi tulla hankalaa.
Piirretään makkaroiden leveydet kankaalle. Piirtäminen auttaa hahmottamaan makkaroiden
leveyden ja ompelemaan suoraan.
Kun on ommeltu suorat ompeleet viivojen mukaan, tehdään taitos ensimäiseen "makkaraväliin" ja tikataan nurjalta puolelta ensimmäisen sisäänotto parin millin päästä. Kun kaikki taitokset on ommeltu, päällipuolelta näyttää, kuin päällisen nahka olisi ommeltu erillisistä kaitaleista.
Kaavojen piirtämisessä hyödynnetään vanhaa päällistä ja satulan runkoa.
Kun kaikki makkarat on ommeltu, leikataan kangas muotoonsa ja piirretään ommelten paikat.
Kun satulan runko on siistitty ja maalattu, liimataan halutun paksuinen pehuste satulan rungon päälle.
Pehmuste voi olla vaikka
retkipatjaa. - Itse suosin auton äänieristelevyä koska siinä on oma liima.
Penkin taakse haluttiin heltta, joten sellanen piti keksiä omasta päästä.
Heltassa on kaksi kangasta jotka ommetiin ensin oikeat puolet vastakkain, sitten käännettiin. Reuna ommellaan vielä yhteen, näin estetään heltan pussittuminen.
Penkki alkaa näyttämään penkiltä. Vaikein osuus on edessä. Etureunaan tulee eniten kangasta ja kone saattaa olla tässä vaiheessa aika kovilla.
– Seuraavalla kerralla palataan vielä tallin sisustukseen ja jatketaan satulantekoa.
- Katariina -
Muut julkaisut:
- Katariinan mp-tuunaus (ensimmäinen osa)
- Katariinan mp-tuunaus 3.
- Katariinan mp-tuunaus (ensimmäinen osa)
- Katariinan mp-tuunaus 3.
Jos tykkäsit julkaisusta,
jaathan sitä eteenpäin, kiitos.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi.