Vaatetusalalta työelämän alkuun
Ensimmäiset työvuodet 70-luvulla vierivät Vaasan Tiklaksella piirtämön ja leikkaamon työtehtävissä. Viimeisinä Tiklaksen vuosinani digitoin kaavoja ja tein kangasta säästäviä kaava-asetelmia näyttöpäätteellä Markamatic-tietokoneella, joka oli suunniteltu varta vasten vaatetustehtaan piirtäämötöiden digitalisointiin. Opiskeluaikana Tiklas tarjosi myös työharjoittelupaikan hallinnolliselta puolelta 80- ja 90-luvun vaihteessa. Vaasan Tiklas sijaitsi nykyisessä Minimanin kiinteistössä, jossa näyttää olevan vielä Tiklas-myymälä.
Ensimmäisen päivän muisto Tiklakselta
Menin ensimmäistä kertaa ruokatunnilla Tiklaksen ruokalaan syömään. Kerättyäni ruoat tarjottimelleni ja siirtyessäni maksamaan, sain tiskin takaa topakan kehotuksen jättää tarjottimeni siihen ja poistua välittömästi ruokalasta. Olin ihmeissäni ja jopa pelästynyt moisesta komennuksesta. Päästäessäni ihmetteleviä asiakkaita ohitseni, kyselin tarjoilijalta syytä moiseen käytökseen. Tarjoilija vastasi, että koululaisilla ei ole lupaa tulla ruokalaan syömään. Hän luuli minun olevan vastapäisen, Onkilahden koulun oppilas. Onneksi poikaystäväni oli töissä Tiklaksen valmisvaatevarastossa, joten pyysin tarjoilijaa soittamaan hänelle ja kysymään, kenestä kohdallani on kysymys. Tarjoilija hyväksyi poikaystäväni vahvistuksen ja pyysi minulta anteeksi erehdystään.
Ala alkaa vaihtua
Vuosien 1990 ja 2000 välissä opiskelu ja työtehtävät suuntautuivat yhä enemmän tietotekniikan, viestinnän ja mainonnan alalle. Työt vaihtelivat lehden taittamisesta digitaalisiin julkaisuihin sekä somistustöistä julisteiden ja ilmoitusten tekemiseen. Lamasta oli hyötyä oppimisen kannalta, koska kaikkea piti tehdä, mitä tehtäväkseen sai.
Kohti opetustyötä
Opiskeltuani enemmän atk-alaa, tutustuin samalla myös uusiin ihmisiin, joista osalla oli jo pidempää kokemusta tietotekniikassa ja sen opettamisessa. Minulle ehdotettiin atk-opettajan töitä, josta kieltäydyin monta kertaa, koska en ajatellut omaavani opetustyössä tarvittavia luonteenpiirteitä, kuten kärsivällisyyttä, enkä tarpeeksi laajaa tietämystä. Kun pyynnöt kohdistuivat piirrosohjelman ja kuvankäsittelyohjelman opettamiseen, päätin vastata myöntävästi. Ihastuin opettamiseen.
Jonkin ajan kuluttua huomasin opettelevani jotain, jotta voisin opettaa sitä jollekin. Preppasin atk-ajokorttiin harjoittelevia, opetin digikuvaamista, Office-ohjelmia, jne. Työ oli palkitsevaa, ja huomasin kehittyväni uusien ohjelmien opettelemisessa, koska perustoimet ovat melko samankaltaiset kaikissa ohjelmissa. Aloin ns. ymmärtämään "tietokoneen kieltä".
Opiskelijani olivat aluksi eri firmojen henkilökuntaa tai työvoimatoimiston jäjestämien kurssien opiskelijoita. Koulutuksia järjestettiin aikuiskoulutuskeskuksessa, kauppakorkeakoululla, tai Geotrack Oy:n tiloissa.
Ettei totuus pääse unohtumaan...
Vaikka työelämän vaiheeni näyttävät tässä tekstissä varsin vaivattomilta, ne eivät missään tapauksessa ole sitä olleet. Kaikenlaisia kokeiluja ja epäonnistumisia on ollut monia kertoja. Myöskin opetustyössä, jossa ensimmäiset kerrat saivat ihastumaan hommaan. Matkan varrella on tuntemuksiin lisätty epäonnistumisen ja häpeän tunteet, jotka pahimmillaan ovat saaneet harkitsemaan alanvaihtoa, tai vähintäänkin halua kaivautua jonnekin maan syvempiin sedimentteihin.
Tuntiopetusta ja juhla-lavastusta "omaan kouluun"
Olin opiskellut Vaasan kauppaopistossa ja jättänyt sinne ilmeisesti jonkinlaisen muistijäljen, koska minulle tarjottiin mahdollisuutta tulla opettamaan muutamalle vapaavalinnaiselle kussille ja tekemään juhla-lavastuksia koulun juhlatilaisuuksiin. Kurssien sisälöksi toivottiin kankaanpainantaa ja kuvankäsittelyä Photoshopilla. Vastasin mielelläni myöntävästi. Tuttu koulu tuntui kotoisalta ja mukavalta työskennellä.
Tuntiopettajana 2. asteella
Työkokemus ja opettamiseen liittyvä opiskelu auttoivat kehittymään opettamisessa, joten myös opetustuntini ja opetusaineeni lisääntyivät. Opetussisältöinä olivat mm. multimediaan ja digitaaliseen viestintään liittyviä aineita, Office-ohjelmat ja visuaaliseen viestintään liittyät aineet, kuten tuotteiden esillepano ja somistus. Kädentaitojen opettaminen on ollut mukavuudessaan aivan harrastuksen kaltaista.
Opiskelijoiden ikkunasomistuksia ja muistiinpanoja luokan valkotaululla. |
Oma ikkunaesittely-koulutehtävä |
Ei kommentteja:
Uudet kommentit eivät ole sallittuja.